Dünya’ya göktaşı çarpması, size yıldırım çarpmasından daha yüksek ihtimal!

Korku söz konusu olduğunda, insanın her zaman mantıklı davranan bir canlı olduğu söylenemez. Sinema ve televizyon, nadiren karşılaşılan tehlikeleri bile abartarak sunarken; günlük hayatta ciddi risk barındıran bazı durumlar ise yeterince dikkate alınmaz. Örneğin, bataklıklar gerçekten tehlikeli olabilir ama ekranda gördüğümüz kadar ölümcül değildir. Göktaşları ise sanıldığından biraz daha farklı bir tabloya sahip.

Chip’te yer aldığına göre yeni bir çalışmada astronomlar, göktaşı çarpması riskini daha iyi kavrayabilmek için bu olasılığı başka tehlikelerle kıyasladı. Yıldırım çarpması, kuduz, hatta fil saldırıları gibi çeşitli senaryolarla yapılan karşılaştırmalar, şaşırtıcı sonuçlar ortaya çıkardı. Bulgulara göre, çapı 140 metreden büyük bir göktaşının Dünya’ya çarpma ihtimali, bir insanın yıldırım çarpmasına uğrama olasılığından daha yüksek.

Bu durum, her an böyle bir felaketle karşılaşacağımız anlamına gelmiyor. Ortalama 71 yıllık insan ömrü boyunca bu büyüklükteki bir göktaşının çarpma olasılığı halen düşük. Ancak, bu cismin Dünya’ya ortalama on binlerce yılda bir ulaştığı göz önünde bulundurulduğunda, riskin “yok denecek kadar az” olmadığını da gösteriyor.

Araştırma ekibi, verileri karşılaştırırken çeşitli örnekler kullandı. 2016’da Nepal’de yaşanan fil saldırılarında 27 milyon nüfus içinde 18 kişi hayatını kaybetmişti. ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri’nin 2006–2021 verilerine göre ise yılda ortalama 277 kişi yıldırımdan etkileniyor, bunlardan 28’i yaşamını yitiriyor. Bu istatistikler, insan ömrü boyunca yaşanması olası bir büyük göktaşı çarpmasının, hem yıldırım çarpmasından hem de fil saldırısından daha muhtemel olduğunu ortaya koyuyor. Araştırmaya göre, paraşüt kazaları, kum çökmesi ve çakal saldırıları da göktaşına kıyasla daha düşük ihtimale sahip.

Öte yandan, karbonmonoksit zehirlenmesi, trafik kazaları, kuduz veya grip gibi hastalıklar, göktaşı çarpmasından daha olası tehlikeler arasında yer alıyor. Ancak bu tür olaylarda ölüm oranları, göktaşı çarpmasında olduğu gibi cismin büyüklüğü, hızı, yapısı ve çarpma noktası gibi değişkenlere bağlı ciddi belirsizlikler içermiyor.

Çalışma ekibinden Olin College Profesörü Carrie Nugent, 140 metrelik bir göktaşını seçmelerinin nedenini, bu boyutun çarpma anında bölgesel yıkıma yol açabilecek güçte olması olarak açıklıyor. Nugent’e göre, böyle bir cismin çarpma olasılığı yıldırım çarpmasından biraz daha yüksek, ancak karbonmonoksit zehirlenmesi riskinin altında kalıyor. Yine de, “Her yıl gerçekleşme ihtimali düşük olsa da sıfır değil ve tahmin edilenden biraz daha yüksek olabilir. Tıpkı karbonmonoksit zehirlenmesinde olduğu gibi, yeterli hazırlık süresi sağlanabilirse göktaşı çarpmasının da önüne geçilebilir” diyor.

Araştırma, The Planetary Science Journal’da yayınlanmak üzere kabul edildi ve şu anda ArXiv üzerinden erişime açık durumda.

Related Posts

Balıkesir depreminde çalıştı: Google Android Deprem Uyarı Sistemi nasıl açılır? Nasıl çalışıyor?

Bu akşam Balıkesir’de 6.1 büyüklüğünde bir deprem meydana geldi. Deprem öncesinde Google’ın erken uyarı sistemi 19.54’te kullanıcılarına “5,7 büyüklüğünde” bir deprem olacağı yönünde bildirim gönderdi. Peki, Google Android Deprem Uyarı Sistemi nasıl açılır? Nasıl çalışıyor?

Bilim insanları şaşkın: En derin noktada yeni canlılar keşfedildi

Pasifik Okyanusu’nun kuzeybatısındaki iki derin deniz çukuruna yapılan dalışlar, bilim insanlarını hayrete düşürdü. Araştırmacılar, neredeyse 9 bin 500 metre derinlikte, yani Everest Dağı’nın yüksekliğinden daha aşağıda, canlılarla dolu hayat dolu bir ekosistem keşfetti.

NVIDIA bu modellere desteğini kesiyor

Grafik işlemci pazarının lideri NVIDIA’dan önemli bir duyuru yapıldı. Şirket, belirli grafik kartı serilerine sağladığı güncelleme desteğini keseceğini bildirdi. NVIDIA’nın resmi açıklamasına göre yakın gelecekte en az 20 farklı GPU modeli artık …

ChatGPT’den öğrenciler için kişisel asistan: Yeni Çalışma Modu

ChatGPT’nin eğitim için özel olarak geliştirilen Çalışma Modu, öğrencilere doğrudan cevaplar sunmak yerine, eleştirel düşünme ve derinlemesine öğrenme odaklı bir deneyim sunuyor. Özellikleri ve faydaları yazımızda.

“Ajan ChatGPT” Türkiye’ye geldi: İnsandan bağımsız çalışabiliyor

ChatGPT’yi geliştiren OpenAI firması, “agentic AI” kategorisindeki son modelini Türkiye’de ücretli kullanıcılara açtı.

Elektrikli otomobillerde matrah eşikleri yükseltildi

Elektrikli otomobiller için motor gücü 160 kW ve altında olan modellere daha önce matrah 1 milyon 450 bin TL iken, 1 milyon 650 bin TL’ye yükseltildi.